Als communicatie met HLN niet perfect verloopt

Op 25 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Het Laatste Nieuws bevroeg alle lijsttrekkers van onze gemeente omtrent drie vragen die de burger bezighouden, u heeft dit ongetwijfeld al kunnen lezen via de website van HLN.be.

Daarop zijn spijtig genoeg geen antwoorden van onze afdeling te zien want:

Problemen met de mailadressen die via onze gemeentelijke server lopen zorgden ervoor dat niet alle lijsttrekkers deze vragen doorgestuurd kregen. De lokale journalist stuurde daarop een mail naar de privé-adressen van iedereen, echter niet naar dat van onze lijsttrekker Wim Raman, hij zag dit schrijven te laat, via zijn professioneel emailadres. Op dat ogenblik was de deadline voor het inzenden al verlopen... Je kan je de vraag stellen of, ondanks de drukte die er zeker heerst op de redacties, een telefoontje naar Wim Raman niet één en ander had kunnen verhelpen natuurlijk.

We staan er echter op u de vragen, alsook onze antwoorden mee te geven. Communicatie is alles.

In 2013 was het bestuur genoodzaakt om de gemeentebelastingen  te verhogen. Ondertussen zijn sommige belastingen alweer een beetje gedaald. Hoe zien jullie de financiële situatie en toekomst van de gemeente. Is er ruimte voor nieuwe projecten in de volgende legislatuur? Waarop moet de focus liggen in de komende zes jaren in Destelbergen als er geïnvesteerd wordt?

Dezelfde meerderheid heeft gewacht tot na de verkiezingen om de belastingen te verhogen. Dure projecten zoals de aankoop van de Kollebloem, de legerbasis Kwartier Beervelde, het dienstencentrum in Heusden etc die dateren van de legislatuur 2006-2012 liggen hier oa van aan de basis. Anderzijds mogen we niet vergeten dat het gemiddeld inkomen van onze inwoners zeer hoog ligt in vergelijking met de omliggende gemeenten. We willen vooral nagaan hoe we af geraken van bepaalde forfaitaire belastingen en doordachte financiele investeringen doen zoals de oprichting van een Sociaal Huis.

Al zullen we ook rekening moeten houden met bepaalde projecten die nu reeds in de pipeline zitten maar pas de volgende legislatuur verder zullen uitgewerkt worden. Hoe dan ook we willen in de toekomst een transparant financieel beleid voeren.

Volgens de Stadsmonitor Vlaanderen vinden heel wat inwoners van Destelbergen dat het nog steeds onveilig is voor kinderen om zich met de fiets te verplaatsen. Wat kan het bestuur hier nog beter aan veranderen?

We willen blijven inzetten op fietseducatie via de scholen en politie zodat de jonge fietsers klaar zijn om te fietsen op de openbare weg. Daarnaast willen we het fietsroutenetwerk van en naar de scholen beveiligen door logische ingrepen aan de infrastructuur en zetten we in waar kan op de invoering van schoolstraten. Tenslotte is het onderhoud van de fietspaden een blijvend aandachtspunt.

Nog volgens de Stadsmonitor hechten veel inwoners belang aan het karakter van Destelbergen als groene gemeente. Hoe gaan jullie dat zo kunnen behouden?

De vorige meerderheid heeft al meer dan 10 jaar nagelaten om via Ruimtelijke Uitvoeringsplannen een duidelijk kader te scheppen voor ons woonbeleid en het daarbij horende behoud van groen in onze gemeente. Diverse ontwikkelingen hebben inderdaad serieus geknabbeld aan het behoud van onze groene gemeente.  We geloven sterk in het behoud van de natuurmeerwaarden in onze gemeente en willen deze realiseren door een aantal instrumenten : de reeds vermelde RUP’s, geen politieke inmenging door de gemeente of de provincie meer bij individuele bouwdossiers , meer toezicht op bouwactiviteiten en bij het rooien van bomen en groen, indien nodig gepaard met strenger optreden bij overtredingen, geen ontwikkelingen meer (vb. woonuitbreidingsgebied Destelbergen) zonder eerst grondig de impact op onder meer de open ruimte te beoordelen via een volledige MER-procedure en inspraak van de burgers.