Boomhut Kollebloem afgebrand. Reactie van onze fractieleider.

Op 7 juni 2020

Vorige week verdween de mooie en stevige boomhut in de Kollebloem, ten prooi gevallen aan metershoge vlammen. Een opmerkzame buur verwittigde de hulpdiensten, die konden voorkomen dat veel meer leed en schade werd aangericht. We kwamen tenslotte uit een kurkdroge periode en de vlammen hadden aan de droge ondergrond, bomen en struiken genoeg gehad om een echte ravage aan te richten in wat in onze gemeente maar ook ver daarbuiten gekend staat als een mooi en rustig stukje natuur.

De enthousiaste groep vrijwilligers, buren van het domein, zal zich ongetwijfeld verslagen voelen bij de troosteloze aanblik van wat zwartgeblakerde houten palen. Ze zijn hierin niet alleen. Ook wij als vaste bezoekers en liefhebbers van deze mooie locatie balanceren tussen ongeloof en kwaadheid. Ongeloof dat dit zomaar kan in onze voor het overige eerder kalme gemeente, kwaadheid om zoveel gebrek aan respect voor wat openbaar domein is, wat betaald en gebouwd werd door ons allemaal en voor ons allemaal.

De verantwoordelijken hiervoor moeten zeker opgespoord en gepast gestraft worden, een duidelijk signaal moet gegeven worden! Het kan niet dat alle moeite van omwonenden, gemeente, bezoekers en politie om de Kollebloem veilig en proper te houden respectloos in brand wordt gestoken. Wie hiervoor verantwoordelijk is kan zich nog het best bij de politiediensten aangeven vooraleer deze zelf aan de voordeur aanbellen.

Ik zou bij deze ook nogmaals willen oproepen om bij elke verdachte handeling onmiddellijk naar de politie (101 of 112) te bellen, zodat zij hun HIT team kunnen verwittigen dat onmiddellijk ter plaatse komt. Want in tegenstelling tot wat velen onterecht denken reageren de ordediensten op elke melding, dit onder het motto “beter een keer teveel bellen, dan te weinig”.

Laat ons samen zorgen dat dit mooie stukje natuur gevrijwaard blijft van vandalisme, baldadigheden, vuiligheid,… dat jong en oud, sportief of recreatief, inwoner van de gemeente of niet met een gerust hart kan genieten van wat de Kollebloem is: een oase van rust in ons drukke bestaan.

Emmanuel Anciaux, fractieleider N-VA Destelbergen-Heusden