Kasseien Wellingstraat blijven beroeren.

Op 27 januari 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit, Openbare Werken en Publiek Domein

Op de gemeenteraad van 26 januari kaartte onze fractie de herstellingswerken in de Wellingstraat aan en vroeg ondermeer wat de reden is voor het vasthouden aan de kasseien-optie.

Lees HIER de bedenkeningen van het college en hieronder de volledige tussenkomst van raadslid Anciaux.

Onze fractie vraagt zich af of het college voor de herstelling van het wegdek in de Wellingstraat niet stilaan beter was overgestapt op de optie asfalt en snelheidsremmers i.p.v. het herwerken van de kasseibaan. In het derde deel van de Wellingstraat wordt nu al asfalt gebruikt.

De kasseien zullen voor blijvende ergernis zorgen bij buurtbewoners die nog steeds klagen over lawaaioverlast, trillingen en hoge snelheden in hun straat.

Het college kiest nu voor Wellingstraat deel II (Hullendriespleintje tot Ch. Lebonstraat) voor een ander model kasseien, een zandcementbed en gemodificeerde mortel, hetgeen in de praktijk betekent dat zwaar vervoer definitief zal moeten kunnen geweerd worden. Zonder zeer strikte controle is dit onhaalbaar en komt men op termijn met weer meer herstellingskosten te zitten. De prijs van deze “herbruik” kasseien is ons niet bekend. Bovendien is er ondertussen door het strakke tijdschema geen tijd meer om een proefvak aan te leggen en zo de lawaai- en trillinghinder op voorhand te controleren…

* Wat met Wellingstraat I? Dit stuk wordt ook vermeld in het collegeverslag van 22.12.2016
* Wat is de prijs van de nieuwe kasseien, wat is de prijs van de werken met het gekozen zandcementbed en gemodificeerde mortel als voegvulling? In het collegeverslag wordt enkel de  prijs vermeld van een legbed van mortel met gemodificeerde mortel.
* Op moment van college werd nog geen beslissing genomen over de kostenverdeling, status?
* Werden beide alternatieven (asfalt v.s. kasseien) wel naast elkaar gelegd en kostprijs berekend?
* Hoe gaat de gemeente nog strenger het vrachtverbod (laten) controleren?
* Wat is de status van de contacten met de bewonersgroep Wellingstraat?
* We menen ons te herinneren dat de voorzitter van de Mobiliteitscommissie aan de bewonersgroep (naar aanleiding van hun schrijven) toezegde dit item te bespreken op de MC van volgende maand. Wat nu?
* Het is erg jammer dat we zulk nieuws al in de pers lezen nog voor we dit op de gemeenteraad hebben kunnen bespreken…

Raadslid Raman voegde nog toe dat een duidelijke kostenvergelijking asfalt-kasseien ontbrak in het dossier en dat qua veiligheid nog meer aanpassingen moeten voorzien worden zodat de uiteindelijke doelstelling, minder doorgaand zwaar verkeer, lagere snelheid en veiligheid voor fietsers gerealiseerd wordt.