N-VA fractie onthield zich op gemeenteraad bij "aansluiting tot Statiegeldalliantie"

Op 27 maart 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Op de voorbije gemeenteraad stelde de meerderheid voor dat de gemeente zich zou aansluiten bij de Statiegeldalliantie, een vrijblijvende alliantie van vooral Nederlandse gemeenten die statiegeld willen invoeren op PMD om zwerfvuil tegen te gaan.

Toen raadslid De Sutter vroeg naar de reden hiervoor, kon de bevoegde schepen wel  stellen dat men een signaal wil geven dat zwerfvuil een dure factuur voor de gemeente veroorzaakt, maar werd geen enkele motivatie gegeven waarom het invoeren van statiegeld op PMD een oplossing hiervoor zou zijn ?

Onze fractie is zich zeer bewust  van het probleem, getuige daarvan onze sterke aanwezigheid op de zwerfvuilopruimactie in de gemeente het voorbije weekend. Maar we willen realistische oplossingen aanreiken, geen vrijblijvende signalen geven.

We willen een goedwerkend inzamelsysteem voor de PMD niet op de helling zetten voor een systeem dat de consumptieprijs en de sorteerdrempel voor drank verhoogt voor iedereen. Het statiegeldsysteem laat iedereen meebetalen, en treft dus ook wie vandaag al netjes sorteert. De N-VA wil een slimmer en ambitieuzer systeem zodat alle fracties van zwerfvuil worden aangepakt, want blik en flessen zijn slechts een fractie van het zwerfvuil. Bovendien benadeel je zo de kleine buurtwinkel, want meer en meer zal men drank en andere PMD-verpakte artikelen in het buitenland aankopen.

Alle huishoudelijke verpakkingen moeten in de blauwe zak terecht kunnen. Als dat afval toch op de openbare weg of in het milieu terecht komt, moeten de producten, via Fost Plus, dit zelf opruimen of de opruiming financieren, een resultaatsverbintenis dus.