Naar verbeterd statuut voor Onthaalouders?

Op 24 april 2018, over deze onderwerpen: Gezin

OCMW raadslid Hildegard Van Rompu is beroepsmatig (en dit als sinds  33 jaar!) onthaalouder.

Ze kent het reilen en zeilen in de sector dus door en door.

De laatste jaren hoort ze steeds vaker collega’s, jong en oud, klagen dat ze het ongelooflijk vinden dat een onthaalouder geen halve dag verlof kan nemen zonder daarvoor een hele dag verlof aangerekend te krijgen en dus aan inkomsten te moeten inboeten. Iets wat in 2018 toch écht niet meer van deze tijd is.

Hoe graag onthaalouders ook voor “hun kleintjes” zorgen, soms moet gewoon een halve dag verlof genomen worden om eender welke reden. Verschillende instanties werden gecontacteerd, zonder antwoord, zonder resultaat.

Raadslid Van Rompu vroeg en kreeg reactie van N-VA nationaal waar men prompt meldde dat deze situatie inderdaad dringend mocht bekeken worden en dat naar een meer flexibele regeling qua tewerkstelling en verlofregeling moet gezocht worden. Men gaat bekijken wat er binnen het statuut mogelijk is.

De betrokken partijgeledingen bij N-VA werden op de hoogte gebracht en zullen op tijd terugkoppelen naar Hildegard.