Sluikstorten, jammer genoeg geen marginaal probleem...

Op 15 augustus 2019, over deze onderwerpen: Openbare Werken en Publiek Domein

Elk jaar opnieuw neemt onze afdeling, samen met heel wat anderen, deel aan ‘Destelbergen helemaal schoon’.

Die ene dag steken heel wat vrijwilligers de handen uit de mouwen om onze gemeente proper te maken / te houden. Ondanks de vele inspanningen en initiatieven blijft de problematiek van zwerfvuil bestaan.

Er kwamen steeds meer klachten over het sluikstorten in het algemeen en de laatste maanden vooral in de buurt van het Eenbeekeinde.
Op de site van  Furnifit, Q8 en Lidl op  de Dendermondesteenweg kwam daar ook nog de parkeerproblematiek bij.

Enkele leden van het college hebben de betrokken site bezocht. Ze brachten de verschillende eigenaars rond de tafel om samen met de gemeentediensten tot een oplossing te komen zowel in verband met het sluikstorten als voor de toegankelijkheid en verkeersveiligheid van de totale site.
Vooral de kledingcontainers trekken sluikstorten aan. Als die op privéterrein geplaatst worden, is er enkel een goedkeuring nodig van OVAM ( openbare Vlaamse afvalstoffenmaatschappij) en is er geen aanvraag nodig bij de gemeente. Indien deze containers geplaats worden op openbaar domein, zoals bijvoorbeeld op het pleintje ter hoogte van het kruispunt Dendermondesteenweg - Admiraalstraat kan de gemeente gerichter optreden. Er wordt bekeken hoe er actie kan ondernomen worden. De firma die de containers plaatst, zit zelf verveeld met de evolutie van het sluikstorten.

foto: RV via HLN