Speerpunten en Programma

Hieronder ontdek je de speerpunten van ons verkiezingsprogramma. Lees je het programma graag helemaal? Dan kan je het hiernaast downloaden in pdf-formaat.

Sterk sociaal weefsel

sociaal weefsel

We maken van onze gemeente een plek waar iedereen – gezinnen, alleenstaanden, senioren, jeugd, personen met een beperking, … – zich thuis voelt. Door de oprichting van een Sociaal Huis kan de burger op één locatie alle nodige informatie en geïntegreerde hulp vinden. De gemeente bestrijdt de vereenzaming door zelf langs te gaan. We werken samen met de professionele eerstelijnszorg en we ondersteunen de mantelzorgers. We overleggen regelmatig met socio-culturele verenigingen en stimuleren samenwerking. Elke twee jaar wordt een extra socio-culturele activiteit georganiseerd voor een breed publiek.

Gezondheid en welzijn

sportende_kinderen

Gezondheid en welzijn zijn het allerbelangrijkste. We bieden initiatieven op maat aan voor alle doelgroepen. We stimuleren alle scholen om een uurtje sport per dag in te lassen, naar het voorbeeld van de sportbasisschool. De gemeente ondersteunt de (samen)werking van onze sportclubs voor eigen inwoners zowel financieel als met infrastructuur. Voor sporten of cultuur zonder infrastructuur op de gemeente wordt een gepaste oplossing gezocht, vb. prijsonderhandeling met de Rozebroeken voor het zwemmen. De N-VA zet in op actief ouder worden door vrijwilligerswerk te ondersteunen en – in samenwerking met de lokale actoren – te voorzien in een waaier aan ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden.

Beleid wordt gemaakt met en voor de burger

gemeenteraad

Beleid wordt gemaakt met en voor de burger. Jaarlijks komt er een open informatie- en inspraakmoment voor alle burgers in de drie woonkernen Destelbergen, Heusden en Eenbeekeinde. De gedaalde bereikbaarheid van de gemeentelijke diensten wordt grondig herbekeken. De digitalisering (e-loket) wordt verdergezet om de toegang voor de burger en het werk voor de ambtenaar te optimaliseren. De vrijgekomen tijd worden besteed aan mensen die zich niet kunnen verplaatsen of e-toegang moeilijk vinden. Bij openbare werken worden de burgers vooraf geïnformeerd en bevraagd en niet vlak voor de start van de werken. De gemeente heeft een voorbeeldfunctie, bijvoorbeeld op het vlak van energiebeleid.

Ruimtelijk beleid

wonen

In ons ruimtelijk beleid primeert de lokale woonbehoefte en het behoud van het eigen landelijke karakter van onze gemeente. We zetten in op slimmer ruimtegebruik en realistische woonkansen voor gezinnen met lokale binding. Het Eenbeekeinde wordt terug aantrekkelijk door onderhoud, beplanting, ruimte voor sociale activiteiten, ….: zo gaan we positief om met de Gentse stadsdruk. Het “politiek geregel” bij bouwvergunningen de voorbije legislaturen maakt plaats voor transparante en consequente beslissingen door onze ambtenaren in open communicatie met de burger. Voor het woonuitbreidingsgebied in Destelbergen-centrum zullen ook andere thema’s zoals mobiliteit, scholen, kansen voor lokale economie, veiligheid en ruimte voor socio-culturele ontplooiing volop meegenomen worden.

Verkeersveiligheid en positieve mobiliteit

fietsen

De N-VA staat voor oplossingen waarbij verkeersveiligheid en positieve mobiliteit hand in hand gaan. Gepaste infrastructuur, toezicht, flexibele oplossingen en een veilig mobiliteitsnetwerk met multi-modale knooppunten, bijvoorbeeld aan de sporthal: zo kan onze burger zelf de keuze maken en zich veilig verplaatsen. Wat de Lijn niet aanbiedt aan openbaar vervoer tussen druk bezochte locaties, organiseren we zelf. Het structureel onderhoud van onze fietspaden wordt opgedreven.

Lokaal ondernemerschap

ondernemen

Een N-VA gemeente ondersteunt en stimuleert lokaal ondernemerschap maximaal. Ondernemingen moeten steevast kunnen rekenen op één centraal aanspreekpunt voor informatie en advies. De bereikbaarheid van en parkeermogelijkheden rondom lokale ondernemingen moeten beter. Een N-VA-gemeente zet in op activering van leegstaande panden. We ondersteunen met een doelgericht premiestelsel lokale starters. De gemeente stimuleert de horeca door eenvoudiger vergunningen en ruimte te laten voor nieuwe of tijdelijke initiatieven zoals pop-ups. De gemeente is regisseur van toerisme door het bestaande aanbod aan toerisme, cultuur en horeca te promoten en te ondersteunen. Lokaal ondernemen is duurzaam ondernemen. We ondersteunen Natuurpunt verder met de uitbouw van onze groene long “Damvallei” en bekijken maximaal de kruisbestuiving met recreatie, toerisme en onze middenstand in en rond dit uniek natuurgebied.

Preventie van criminaliteit en overlast

zwerfvuil

De gemeente en de lokale politie zetten actief en pragmatisch in op de preventie van criminaliteit en overlast. De wijkinspecteur is nadrukkelijk aanwezig als de spil in een lokaal veiligheidsbeleid. De N-VA gelooft in een doortastend optreden via GAS om het gevoel van straffeloosheid (sluikstorten, hangjongeren, bouwovertredingen, nachtlawaai,) en het gevoel van onveiligheid bij de burger aan te pakken. We onderzoeken samen met de politie de mogelijkheden tot het inschakelen van vrijwilligers tijdens feestelijkheden, in het verkeer, als buurtcoaches, ...

Transparant financieel beleid

financiën

Een transparanter financieel beleid zonder fiscale verrassingen is voor de N-VA geen loze verkiezingsbelofte. De burger is de plotse verhoging van de belastingen na de verkiezingen in 2012 nog niet vergeten! Het belastinggeld moet de inwoner van Destelbergen-Heusden ten goede komen, ook in gemeentelijke sport- en cultuurverenigingen en scholen. Wij willen alle mogelijkheden voor een eerlijker en dalend belastingssysteem onderzoeken, startend met het afschaffen van de “huisvuilbelasting” van 50 euro per jaar. We hervormen naar transparanter subsidiesystemen. We willen besturen als een “goede huisvader” en samen met jullie nadenken over financiële investeringen in plaats van dure paradeprojecten zoals de Kollebloem of lawaaierige kasseien.